کپسول یکبار مصرف

کپسول آتش‌نشانی یکبارمصرف از نمونه تجهیزات ایمنی و اطفای حریق می‌باشد و در خانواده کپسول‌های آتش‌نشانی قرار دارد. این نوع کپسول آتش‌نشانی که با نام اسپری خاموش‌کننده یکبارمصرف نیزشناخته می‌شوند. کپسول آتش‌نشانی یکبارمصرف عموما در وزن های 500لیتری و 1000‌لیری در بازار عرضه می‌شوند. همانطور که از نام این نوع کپسول‌ها مشخص است بعد از یک‌بار استفاده نمی توان دیگر از آن ها استفاده کرد.

اسپری خاموش‌کننده یکبارمصرف

این نوع خاموش‌کننده آتش که با نام FIRE STOP در بازار شناخته می‌شوند. درون آن با استفاده از ماده‌ای به نام سی وان پر شده است. کفی که به وسیله کپسول ایجاد می‌شود موجب خفه کردن سریع آتش می‌شود. از مزایای خاموش‌کننده های یکبارمصرف سهولت در استفاده، کم جا و کم حجم بودن آن می‌باشد. از محل‌هایی که می توان از این نوع کپسول استفاده کرد می توان به آشپزخانه، خودرو و چادرهای مسافرتی اشاره کرد. این نوع کپسول‌ها برای مهار آتش‌های نوع A و B بهترین گزینه می‌باشند. آتش سوزی نوع A، شامل آتش سوزی مواد جامد می‌باشد و آتش سوزی نوع B که آتش سوزی در مایعات مانند نفت، بنزین و گازوئیل می‌باشد. درون کپسول‌های آتش‌نشانی یک‌بار مصرف عموما به وسیله ماده خاموش‌کننده پر شده است و از گاز نیتروژن و سایر مواد شیمیایی استفاده نشده است. با توجه به حجم مواد موجود در اسپری خاموش‌کننده یکبارمصرف این نوع کپسول آتش‌نشانی برای آتش سوزی های کوچک کاربرد دارد. بنابراین سعی نمایید در مرحله اول آتش سوزی و قبل از اینکه آتش بیش از حد گسترش یابد با استفاده از کپسول آتش‌نشانی اقدام به مهار آتش نمایید.

 

 

 

 

 

همواره قبل از خرید کپسول آتش‌نشانی باید نکاتی را رعایت نمایید. این نکات به انتخاب هر چه بهتر شما کمک خواهند کرد. این نکات شامل موارد زیر است:

آیا خاموش‌کننده پودری به تجهیزات آسیب می رساند؟

این نوع خاموش‌کننده، به مواد باقی مانده ار آتش سوزی آسیبی نمی رساند و بعد از مهار آتش لازم است اگر موادی از کپسول آتش‌نشانی بر روی وسایل باقیمانده است آن را تمیز نمایید.

آیا مواد تشکیل دهنده در کپسول آتش‌نشانی سمی و شیمیایی می‌باشد؟

مواد استفاده شده در خاموش‌کننده یکبارمصرف بدون گاز نیتروژن می‌باشد و به غیر از مواد اطفای حریق که شیمیایی می باشند از مواد سمی دیگری استفاده نشده است و استفاده از آن در محیط خانه صدمه‌ای به شما وارد نمی کند و ممکن است به دلیل مواد شیمیایی تنها باعث بروز التهاب تنفسی شوند.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *