انواع کلاس آتش سوزی

آتش‌سوزی به دلیل عوامل مختلفی روی می دهد به همین دلیل سازمان آتش‌نشانی انواع آتش‌سوزی را به Class مختلف تعریف می‌نمایند.  دلیل مختلف بودن این کلاس ها منشأ آتش‌سوزی بوده و اینکه متریال سوختنی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین خاموش کننده ای مخصوص به خودر ا می طلبد.  در انواع کلاس های آتش سوزی با توجه به نوع آتش از خاموش کننده های سیستم  FM200 , سیستم CO2 و سیستم آب و فوم مورد استفاده قرار می‌گیرد مثلا در صورتی که بخواهیم در اطفای حریق ناشی از لوازم الکتریکی از آب استفاده کنیم نه تنها مشکل را بر طرف نمی کند بلکه خطر آفرین نیز است . در ادامه به خاموش کننده های مناسب با انواع کلاس های آتش‌سوزی می پردازیم.


کلاس های آتش‌سوزی و خاموش کننده مناسب آن

آنچه باعث می شود کلاس های آتش‌سوزی با یکدیگر متفاوت شود مواد موجود در محل است بدین ترتیب می‌توان فهمید که کدامیک از خاموش کننده ها مسمر به ثمر می باشد .

کلاس  آتش‌سوزی A :

کلاس های آتش‌سوزی A مربوط به مواد جامدی می باشد که دارای ساختار عالی هستند و حریق در آن به طور معمول به همراه تشکیل مواد جامد گداخته اتفاق می افتد مانند کاغذ، چوب، منسوجات، پلاستیک و… این نوع حریق به راحتی توسط آب و دیگر خاموش کننده مانند کف کلاس A که بر پایه آب ایجاد می شود و همچنین پودر خشک شیمیایی مهار می شود در این نوع آتش‌سوزی ها پس از مهار آتش باید باقی مانده سوخت را به طور کامل خنک نمود تا مجددا آتش‌سوزی صورت نگیرد.

کلاس آتش‌سوزی B :

این کلاس ها مربوط به گازها و مایعات اشتعال زا مانند بنزین، نفت، پارافین، روغن های اشتعال زا، هیدروژن و مواد مشابه است برای مهار این نوع آتش‌سوزی که اثرات سمی آن ممکن است موجب تخریب اکسیژن شوند می بایستی که از خاموش کننده های پودر PRI و خاموش کننده های CO2 مناسب مهار حریق کلاس های A است استفاده نمود.

کلاس های آتش‌سوزی C :

در کلاس آتش‌سوزی C احتراق ایجاد شده توسط تجهیزات الکتریکی مانند موتورها، ترانسفورمرها و وسایل برقی، کامپیوتر ها، خطوط برق و… است بنابراین استفاده از مواد خاموش کننده بر پایه آب خطرناک بوده و موجب برق گرفتگی می شود نخست باید جریان برق را قطع نمود خاموش کننده مناسب این نوع کلاس آتش‌سوزی کپسول آتش‌نشانی CO2 است.

کلاس آتش‌سوزی D :

کلاس های آتش‌سوزی D مربوط به فلزات قابل اشتعال از جمله سدیم، پتاسیم، منیزیوم، آلومینیوم و…. می باشد بهترین روش که برای مهار این نوع آتش‌سوزی می توان استفاده نمود خفه کردن و یا رقیق کردن اکسیژن و استفاده از خاموش کننده های پودر خشک می باشد.

کلاس آتش‌سوزی K :

این نوع کلاس آتش‌سوزی مختص به روغن های پخت و پز و چربی هایی مانند چربی های حیوانی و گیاهی است که معمولا در آشپزخانه های صنعتی، رستوران ها، نانوایی ها و… ایجاد می شود برای خاموشی این نوع حریق می توان از مواد مرطوب شیمیایی حاوی پتاسیم استات، کربنات پتاسیم یا سیترات پتاسیم است تا مایع قابل اشتعال را خنک و راه رسیدن اکسیژن به آن را ببندد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *