خاموش‌کننده پودری چیست

خاموش‌کننده‌های پودری یا به اصطلاح پودر کپسول آتش‌نشانی را بر حسب نوع مواد تشکیل دهنده به دو گروه تقسیم می‌کنند:
۱ –  شیمیایی
۲ –  خشک

پودرشیمیایی

گردیا Powder بسیار نرمی است که از مخلوط یک یا چند ماده شیمیایی و بعضی افزودنی ها تشکیل شده است. مواد افزودنی برای کسب مقاومت در برابر به هم چسبیدگی، در اثر جذب رطوبت یا گرما، به کار می رود .
پودرهای خاموش‌کننده را بر اساس اینکه ماده اصلی آن‌ها چیست و برای چه حریقی مناسب می‌باشد به انواع گوناگونی تقسیم کرده‌اند، که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

پودر بی کربنات سدیم ( جوش شیرین) کلرید پتاسیم
بی کربنات پتاسیم فسفات آمونیوم
بی کربنات پتاسیم با بنیان اوره مانکس

پودر بی کربنات سدیم (جوش شیرین)

این پودر آتش سوزی های نوع B که شامل مایعات قابل اشتعال و نوع C که شامل گازهای قابل اشتعال و  همچنین  نوع E که شامل تجهیزات الکتریکی برق‌دار تا ولتاژ معین مناسب است. پودر شیمیایی معمولی تا ۹۷ درصد از بی‌کربنات‌سدیم تشکیل شده است .

بی کربنات پتاسیم

این پودر برای مبارزه با آتش سوزی های نوع B و C و E مناسب است.

بی کربنات پتاسیم با بنیان اوره

این پودر برای مبارزه با آتش سوزی های نوع B و C و E مناسب است.

کلرید پتاسیم

این پودر برای مبارزه با آتش سوزی های نوع B و C و E مناسب است.

فسفات آمونیوم

این پودر برای مبارزه با آتش سوزی های نوع A که شامل مواد جامد قابل اشتعال و نوع B و نوع C  همچنین تجهیزات الکتریکی برق دار مناسب است .به این پودر، پودر چند حالته نیز گفته می شود . این پودر A.B.C نیز معروف است و خاموش‌کننده های محتوای آن به طور معمول با درج حروف A.B.C نشانه گذاری می شوند.

مانکس

این پودر ترکیبی از اوره و بی‌کربنات است. در مقایسه با سایر پودرها به مراتب موثرتر است .اثر بسیار موثر خاموش کنندگی این پودر بیشتر از این نظر است که در اثر حرارت آتش به سرعت تجزیه شده و به ذرات حتی کوچکتراز ۱/. میکرون تبدیل می شود.

پودرخشک

این پودر را نباید با پودر شیمیایی اشتباه گرفت. زیرا پودر خشک فقط برای مبارزه با آتش سوزی نوع D که شامل فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم مناسب است.
پودر خشک از نظر ترکیبات به کار رفته انواع مختلفی دارد که در زیر مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

خاموش‌کننده پودری

خاموش‌کننده‌های پودری در اندازه های مختلف و برای خاموش کردن آتش سوزی مایعات شعله ور از قبیل نفت، روغن و آتش های الکتریکی بسیار مناسب و قابل اطمینان می باشد.

خاموش‌کننده دی اکسید کربن

در این نوع خاموش‌کننده‌ها گاز دی‌اکسیدکربن تحت فشار به صورت مایع درآمده و هنگام عمل به صورت گاز خارج می گردد سر لوله ی کپسول آتش‌نشانی گاز دی‌اکسید‌کربن  یا همان CO2 به شکل قیفی یا شپوری است.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *